spontanansökan

Möt Sigma Dynamics

Hur är det att jobba på Sigma Dynamics? Här kan du lära känna några av våra medarbetare och läsa om deras jobb och vad det är som gör att de trivs att ha Sigma Dynamics som arbetsgivare. 

Staffan Cederstrand

Staffan Cederstrand har över 20 års erfarenhet från affärssystemsbranschen och mötet med Microsoft Dynamics startade på deras utvecklingscenter i Köpenhamn när han arbetade med funktionalitet för planering och produktion i standardversionen av Microsoft Dynamics AX. Idag har han en delad roll, dels som konsult men även som Competence Unit Manager för avdelningen Application inom Sigma Dynamics.

Vad är det som gör att du trivs med att arbeta på Sigma Dynamics?
Dels är det för att jag får möjligheten att arbeta med Dynamics-produkten, en riktigt bra produkt som hela tiden utvecklas och som ligger i framkant. Sigma Dynamics vänder sig till intressanta branscher, främst mot producerande och/eller distribuerande företag. Jag gillar även att vi på Sigma Dynamics är ett entreprenörsföretag i ett mycket större sammanhang. Vi är en del av Sigma som är stort och som arbetar med en mängd olika områden men vi är så pass självständiga så vi samtidigt är ett litet företag. Jag tycker med detta att man plockar det bästa av två världar.

Vad är det som skiljer Sigma Dynamics för andra konkurrenter?
Det som framförallt gör att Sigma Dynamics sticker ut är att vi har hela Sigma och dess resurser och spetskompetens i ryggen när det behövs. För tillverkande företag blir det exempelvis vanligare med frågor om hur man ska koppla upp den utrustning man har på verkstadsgolvet mot affärssystemet och ha kontinuerlig uppföljning. I detta fallet är ju självklart affärssystemet en viktig del men det är inte allt, utan andra områden kommer in. En annan fördel att jobba på Sigma och Sigma Dynamics är att jag gillar att vi verkligen anstränger oss att se till individen. Vi anser att olikheter endast är något som är bra och tillför något till helheten. Sigma Dynamics lever verkligen upp till detta. 

Om vi ska prata olika plattformar, var anser du gör Microsoft Dynamics så bra?
Microsoft Dynamics bygger på modern teknik som supportas av Microsoft och som vidareutvecklas i hög takt vilket gör att man som kund inte riskerar att behöva byta plattform för att den blir föråldrad eller stagnerar. Istället kommer den att följa och i en del fall leda teknikutvecklingen så att kunden kan utnyttja nya tekniska möjligheter. Behoven beror naturligtvis på kundernas verksamhet, men Microsoft Dynamics har både bred och djup standardfunktionalitet och en plattform med mycket bra integrationsmöjligheter. Behövs det så den är relativt enkel att bygga vidare på, och den är smidig och lätt att underhålla.

När en kund står inför en uppdatering av sitt affärssystem, vad är viktigast att tänka på?
Om man har en relativt ny standardversion av Microsoft Dynamics kommer en uppdatering idag vara väldigt smidig och det kommer inte längre behövas någon stor traditionell uppgradering – man gör istället små uppdateringar ofta. Detta gäller även om du har anpassningar eftersom Microsoft underhåller gränssnitten. Vi på Sigma Dynamics hjälper till med att göra dessa uppdateringar. Sen kan det vara så att det kommit ny funktionalitet som kunden kan behöva rådgivning om, det vill säga om den kan vara till nytta för kunden och hur den bör sättas upp. Uppdateringen är nämligen inte bara rättningar utan man levererar produktnyheter på samma sätt. Microsoft menar att uppgraderingens tid är förbi - nu finns det en version som alltid är uppdaterad. Om man är på en äldre version av Dynamics, t ex Dynamics AX, eller använder ett annat affärssystem som inte räcker till och som man vill ersätta är det viktigt att välja en Dynamics-partner som förstår både systemet och verksamheten och som man kan utvecklas ihop med.

Till sist, vad ser du att rollen som Dynamics-konsult /affärssystem-konsult kommer att vara om 5 år?
Jag tror att det kommer krävas ännu mer bredd generellt på konsultrollen. Konsulten kommer även fortsättningsvis att vara expert på vad man kan göra inom Dynamics 365, men också behöva förstå de andra system av olika slag som kunden behöver och använder i sin verksamhet. Det kommer att vara mer krav på integrationer då kunderna vill att de olika systemen i verksamheten ska kommunicera med varandra och fungera som en helhet. Det kommer bli mer diskussioner med kunden för att hitta rätt nivå tillsammans och kontinuerligt vidareutveckla lösningen i små steg. Sammanfattningsvis tror jag den framtida Dynamics-konsulten snabbt måste kunna sätta sig in i kundens verksamhet och processer och vara duktiga på att känna av, se möjligheter och alternativ och hitta rätt lösning.

Kontakta oss om du vill veta mer om Sigma Dynamics

jonas-steffensson

Jonas Steffensson

VD

jonas.steffensson@sigma.se

+46 733 514 185

Johan-Sellberg

Johan Sellberg

Business Unit Manager

johan.sellberg@sigma.se

+46 709 266 183